نماز و تعادل پایدار
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

آدمی در مصاف با زندگی و رویدادهای آن، واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد، که بعضاً با حفظ تسلط و کنترل موقعیت، آنها را به گونه ای حل می کند و در مواردی دیگر، از موقعیت مذکور، متاثر شده و تحت الشعاع آن قرار می گیرد و به اصطلاح تعادل خود را از دست می دهد و برای دستیابی به تعادل مجدد نیاز به زمان مقتضی و ابتکار مناسب دارد. در حدیثی از رسول اکرم چنین آمده است "دل فرزند آدم همچون گنجشک است و هر روز هفت بار دگرگون میشود ( تنکابنی ، 1374، 539) و یا در روایتی دیگر فرمودند : دل مانند ریشه ای در بیابانی به درختی آویخته که باد پیوسته آن را زیر و رو می کند." (تنکابنی، 1374، 539)

نماز چون موجب تقویت قلب نمازگزار است تعادل درون او را حفظ نموده و آن را پایدار می سازد. در شرح حال امیر مومنان حضرت علی (ع) آمده است که در جنگ صفین در یکی از سخت ترین شبهای نبرد که به نام "لیله الهریر" معروف است فرشی برای آن حضرت گستردند و اما علی (ع) بر روی آن مشغول نماز شدند. در حالیکه تیرهای بسیاری از اطراف و چپ و راست او می گذشت و هرگز تزلزلی در او ایجاد نمی کرد، آن حضرت از جایش تکان نخورد تا آنکه نمازش را به پایان رساند (دیلمی ، 1387، 20-21). آری علی (ع) در چنین شرایط دهشت انگیزی با قلبی آرام به نماز ایستاد و درس پایبندی به نماز و اهمیت آن را به جهانیان آموخت.
          "رودلف اوتو" در کتاب "اندیشه" مقدس می نویسد "ممکن است احساس عرفانی گاهی برق آسا، همچون نسیمی دل انگیز وارد شود و روح را از آرامشی برآمده از ژرفترین لایه های پرستش سرشار کند و ممکن است این احساس به وضعیت روحی پایدارتر و ماندگارتری تبدیل شود و بصورت لرزش و ارتعاشی از سر خوف و انقیاد تداوم یابد. ممکن است به ناگاه بصورت جوششی فوران آسا از ژرفای روح یر بزند و با شور و تکانی شدیدهمراه باشد، یا به هیجانی به غایت غریب بینجامد. به شوریدگی بیخودانه، به حالتی خلسه وار و به از خود شدن ( پترسون و دیگران، 1387، 39)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 745
بازدید کل : 4499
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1